PGW Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Bydgoszczy należycie dba o utrzymanie wód i dobry stan techniczny administrowanych obiektów poprzez systematyczne wykonywanie niezbędnych remontów, napraw, konserwacji czy modernizacji.
Region Wodny Noteci, to miejsce szczególne na żeglugowej mapie Polski. Panujące tutaj warunki hydrologiczne, zwłaszcza w zlewni Noteci górnej mocno uzależnione od naturalnej retencji, niepowtarzalne, wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju zabytkowe śluzy wymagające kapitalnych remontów, czy unikatowa, często zabytkowa infrastruktura hydrotechniczna usytuowana na połączeniu wodnym Wisła–Odra i Warta–Kanał Bydgoski wymaga nie tylko odpowiedniej obsługi przez pracowników Wód Polskich, ale również nakładów finansowych na ich utrzymanie, potrzebne modernizacje i remonty, dzięki którym wodniacy będą mogli sprawniej poruszać się po naszych szlakach wodnych.
W trosce o bezpieczeństwo i ustabilizowanie zwierciadła wody zakończyliśmy roboty budowlane dla inwestycji pn. "Wykonanie zabezpieczenia brzegu Jeziora Duży Gać poprzez likwidację dróg filtracji w kierunku drogi powiatowej nr 2431 C". Przedmiotem prac było wykonanie ścianki szczelnej zabezpieczającej nasyp przed niekontrolowaną filtracją i przypływami wody pod istniejącą budowlą upustową. Analiza budowy obiektu nie wykazała zagrożeń dla użytkowników drogi powiatowej ani dla środowiska naturalnego.
Całkowity koszt zadania wyniósł ponad 323 tys. zł na roboty budowlane oraz 12 300.00 zł na nadzór budowlany.
Zadanie to zrealizowaliśmy wspólnie ze Starostwem Powiatowym w Mogilnie.
Fot. Wody Polskie - "Wykonanie zabezpieczenia brzegu Jeziora Duży Gać poprzez likwidację dróg filtracji w kierunku drogi powiatowej nr 2431 C"
Po zakończonym remoncie zabytkowej śluzy żeglugowej Krzyż na odcinku śródlądowej drogi wodnej Wisła–Odra, Szlaku Wielkiej Pętli Wielkopolski, przystępujemy do remontu awanportów. Na ten cel przeznaczyliśmy ponad 2 miliony złotych. Trwają procedury przetargowe.
Zakres prac obejmie m.in.:
- wzmocnienie istniejących drewnianych ścianek szczelnych poprzez wbicie dodatkowo ścianek stalowych (za ściankami drewnianymi od strony lądu zachowując historyczne elementy ubezpieczenia),
- wykonanie zwieńczenia (oczepu) z nowych belek drewnianych odwzorowanych wg zniszczonych belek historycznych,
- rozebranie bruków kamiennych stanowiących umocnienie skarp awanportów,
- wyprofilowanie skarp z ich zagęszczenie,
- ułożenie bruku na geowłókninie.
Prowadzenie robót budowlanych będzie wymagało wydzielenia stref roboczych przy awanportach poprzez wykonanie gródź i ich odwodnienie.
Fot. Wody Polskie - śluza żeglugowa nr 22 - Krzyż
W trosce o bezpieczeństwo przeciwpowodziowe wyremontowaliśmy przedwojenny, zabytkowy mur oporowy prawej skarpy Kanału ulgi rzeki Drawy w Drawsku Pomorskim w województwie zachodniopomorskim.
Fot. Wody Polskie - mur oporowy prawej skarpy Kanału ulgi rzeki Drawy w Drawsku Pomorskim
Trwa kapitalny remont jazu na rzece Dobrzyca w miejscowości Golcz, w powiecie wałeckim. Koszt remontu to ok. 862 tys. zł.
Zakres prac remontowych, które zakończą się jeszcze w tym kwartale obejmuje m.in.:
- wymianę drewnianych elementów zamknięć jazu, oczyszczenie i uzupełnienie ubytków,
- likwidację rys i odtworzenie płaszczyzny zewnętrznych konstrukcji betonowych umocnień brzegowych,
- uzupełnienie narzutu kamiennego w umocnieniach brzegów na górnym i dolnym stanowisku,
- wykonanie przyczółków, filarków, skrzydełek wypadu tj. oczyszczenia powierzchni konstrukcji z mchów i porostów, likwidacji ognisk korozji betonów, oczyszczenia miejsc skorodowanych, uzupełnienia ubytków betonowych i likwidacji pęknięć podłużnych i poprzecznych w sposób odtwarzający płaszczyzny powierzchni zewnętrznej ww. elementów jazów.
Fot. Wody Polskie - Remontowany jaz na rzece Dobrzyca
Obecnie jesteśmy w trakcie gruntownych prac remontowych kolejnej zabytkowej śluzy. 9 grudnia 2022 roku podpisaliśmy umowę na remont śluzy nr 8 Nakło Wschód zlokalizowanej na Kanale Bydgoskim, drodze wodnej Wisła-Odra będącej elementem międzynarodowej drogi wodnej E-70. Efektem będzie przywrócenie właściwego stanu technicznego zabytkowego obiektu i zapewnienie jego prawidłowej oraz bezpiecznej eksploatacji.
Remont śluzy obejmie m.in.:
- zlikwidowanie ubytków okładziny klinkierowej, rys i spoinowania w okładzinie głowy dolnej i górnej oraz okładzinie ścian komory,
- naprawę płyty dennej,
- zlikwidowanie przecieków na górnej zasuwie kanału obiegowego,
- odbudowę konstrukcji wrót górnych oraz dolnych wraz z mechanizmami,
- naprawę uszkodzonych betonowych umocnień w awanportach górnym i dolnym,
- remont ogrodzenia terenu Śluzy oraz drogi wewnętrznej dojazdowej.
Koszt inwestycji to ponad 9 milionów zł. Prace zakończą się w grudniu 2023 roku.
Fot. Wody Polskie - śluza Nakło Wschód
O postępach prac remontowanej śluzy informujemy na bieżąco na naszych mediach społecznościowych - FB: Wody Polskie - RZGW w Bydgoszczy oraz TT: @RZGWBydgoszcz.
Wszelkiego rodzaju niedogodności wynikające z przeprowadzanych prac remontowych (niejednokrotnie w okresie żeglugowym) zaowocują w przyszłości niezawodnym użytkowaniem budowli hydrotechnicznych i sprawią, że żegluga będzie przyjemniejsza oraz bezpieczniejsza.
Potrzeba tylko trochę zrozumienia i cierpliwości obu stron.