Zaplanowanie trasy żeglugowej? Szybkie płatności elektroniczne? Dostęp do szerokiego spektrum danych z odniesieniem przestrzennym? Już wkrótce korzystanie z dróg wodnych stanie się jeszcze łatwiejsze i zapewni podniesienie bezpieczeństwa na trasach żeglownych. Wszystko to dzięki Wirtualnemu Informatorowi Rzecznemu, który oddajemy w ręce użytkowników. Funkcjonalności oraz zasady działania systemu WIR zostały przedstawione podczas konferencji, która odbyła się 24 października w Warszawie.
Jak powstał WIR?
System został stworzony przez firmę GISPartner na zlecenie Wód Polskich. Nad realizacją projektu czuwał zespół ekspertów złożony z pracowników Departamentu Informatyki Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Projekt został zrealizowany w ramach Działania 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych” Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. WIR to system na miarę XXI wieku, który posłuży wodniakom, przedsiębiorcom, a także organom administracji, którzy potrzebują aktualnych i wiarygodnych informacji dotyczących dróg wodnych oraz znajdującej się na nich infrastruktury.
Konferencja projektu WIR. Fot. Wody PolskieKonferencja WIR miejscem prezentacji systemu WIR
Funkcjonalności oraz zasada działania systemu WIR zostały przedstawione podczas specjalnie zorganizowanej w tym celu konferencji – miejscu, w którym spotkali się wszyscy zainteresowani projektem. W konferencji uczestniczyli: Krzysztof Woś, prezes PGW Wody Polskie, Wojciech Skowyrski, zastępca prezesa ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą, przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Centrum Projektów Polska Cyfrowa, Przedstawiciele Urzędów Marszałkowskich, regionalnych zarządów gospodarki wodnej, zarządów zlewni i nadzorów wodnych, dyrektorzy KZGW, przedstawiciele organizacji i instytucji działających w obszarze turystyki wodnej, pracownicy PGW Wody Polskie. Wydarzenie można było śledzić także online.
- Mam zaszczyt ogłosić Państwu, że to jest ten moment, w którym przedstawiamy WIR - produkt bardzo oczekiwany, którego brakowało wodniakom. Wirtualny Informator Rzeczny swoim zasięgiem obejmuje wszystkie żeglowne śródlądowe drogi wodne, czyli ponad 3700 kilometrów. Co dokładnie zawiera i w jaki sposób będzie służył użytkownikom? To wszystko zostanie zaprezentowane podczas dzisiejszej konferencji. Jestem dumny i szczęśliwy, że to zadanie zostanie dzisiaj przedstawione dla szerokiego ogółu odbiorców. Dziękuję wykonawcy za dobrą współpracę, ale przede wszystkim dziękuję zespołowi Wód Polskich, który czuwał nad realizacją tego zadania. Wykonaliście niesamowitą pracę, dzięki której powstał projekt szyty na miarę XXI wieku, którym bez wątpienia możemy się pochwalić – powiedział Krzysztof Woś podczas rozpoczęcia konferencji.
Prezes podziękował także zespołom ds. żeglugi śródlądowej. Podkreślił, że Wodom Polskim, jako administracji dróg śródlądowych zależało, aby być w kontakcie z zarządcami dróg wodnych i móc konfrontować plany z ich oczekiwaniami. Zaznaczył, że wszyscy mamy wspólny cel, jakim jest stałe podnoszenie bezpieczeństwa na drogach wodnych oraz coraz lepsze realizowanie zadań administratora.
Krzysztof Woś. Fot. Wody PolskieCo to jest Wirtualny System Rzeczny?
System to centralny punkt dostępu do danych i informacji z poziomu przeglądarki internetowej oraz aplikacji mobilnej. Integruje, gromadzi, przechowuje i udostępnia w ujednoliconej i spójnej formie szerokie spektrum danych z odniesieniem przestrzennym. System zapewni narzędzia i e-usługi, niezbędne do efektywnego rozliczania korzystania z dróg wodnych, zarówno od strony klienta jak i administratora. Usprawni korzystanie z dróg wodnych, umożliwi dokonywanie elektronicznych opłat za śluzowania, ułatwi planowanie tras żeglugowych oraz zapewni zaplecze informatyczne na potrzeby zarządzania drogami wodnymi w skali całego kraju.
Jakie informacje wyświetli nam WIR?
Znajdziemy w nim mapy, które identyfikują szlaki żeglowne, znaki nawigacyjne i urządzenia oraz budowle hydrotechniczne na szlakach np. mosty, śluzy, czy jazy. Są to obiekty które ważne z punktu widzenia planowania rejsu. WIR wyświetli nam także komunikaty żeglugowe, poda głębokość tranzytową, i co ważne, dzięki współpracy z IMGW będzie to informacja aktualna, podawana online w stanie rzeczywistym. System poda nam także aktualne komunikaty związane z problemami, ograniczeniami i czasowymi zamknięciami na drodze wodnej. W systemie WIR zostały zastosowane rozwiązania, które standardowo są używane w Unii Europejskiej w systemie RIS.
Dodatkowo WIR będzie aplikacja interaktywną - każdy użytkownik będzie mógł zgłaszać nieprawidłowości, czy problemy, które zauważy na drodze wodnej i w ten sposób ostrzec innych użytkowników. Wody Polskie będą na bieżąco monitorować te zgłoszenia i dzięki temu będą mogły szybko zweryfikować i zareagować. Administratorowi śródlądowych dróg wodnych system ułatwi raportowanie.